lördag 24 april 2010

Igen och igen


<
Allt som återkommer, det är för mig, en del av tjusningen med trädgård. Att se samma växt år efter år. Inte att det nya skulle vara trist eller ovälkommet, men det årliga äventyret, att få återuppleva, tänk att det kan vara så spännande.



Som eldslågor är min Japanska pion den första att spira. Den har jag bloggat om förut, men som skrivet: att få återuppleva....lyckan när knopparna syns igen och till och med är fler än förra året.

Annars är det här med heltidsjobb ovant för mig och gör det svårt att hinna med allt. Bloggandet blir eftersatt - och trädgården. Igår var första gången jag rensade en rabatt och jag räknade efter: jag har femton kvar att göra vårfina! Hm! Men härligt var det att äntligen få ligga där på knä och jag kände tydligt: det är verkligen här jag hör hemma, nära jorden.

Än är det lite snö kvar på sina ställen och jag har börjat dra i den ramponerade pergolan (värre än jag trodde) och ikväll (efter lördagsjobb) ska jag försöka resa min fallna ängel.

Ha det bra ni alla, kära! Kram!

24 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Förlåt, det blev lite fel. Så här ska det vara:
    Japansk pion! Den vill jag ha! Ska läsa vad du skrivit om den, hoppas det står vad den heter på latin, och sätta upp den på inköpslistan när det blir dags att åka till Zetas nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker färg har din japanska pion. Och visst är det många kära återseenden i trädgården på vårkanten. Heltidsarbete tar tid, jag har aldrig gjort annat, men med åren blir det slitsamt, ska man se fram emot pensionen? En helg med fint väder som nu, då kommer krafterna tillbaka. Lycka till med allt härligt trädgårdsjobb!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Jag har inte heller hunnit runt i alla rabatter - men lugn, det finns gott om tid kvar! Det viktiga är inte att hinna, det viktiga är att njuta medan man är där.
    Underbara pionskott, verkligen!
    Nu sticker jag strax också på jobb!
    Eva

    SvaraRadera
  5. Jag har också alltid jobbat heltid men det är just då du uppskattar trädgården som mest, vilken lisa för själen det är när du kommer hem, trött och eländig. En timme i trädården då och roen har åter fallit på plats, den snackar inte, ringer inte och tjatar inte, om man bara låter bli att tänka på allt man inte har gjort.. Dina spirer ser verklligen lovande ut, små underverk som smittar av sig med vårglädje, varje år. Jag har inen pion som din men upplever det samma med löjnantshjärtat :)

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker text om återkommandets tjusning.

    Är det en Paeonia japonica? En sån har precis grott i våra frölådor, och är den så vacker som på dina bilder ska vi verkligen vårda den med våra ömmaste omsorger!

    SvaraRadera
  7. Pånyttfödelse har en sällsam "mäktighet", också i små knoppar. DIna pioner är dessutom häftigt färggranna. Visst är det så, särskilt efter långa vintrar, att våren är det mest fantastiska, att allt kommer tillbaka - hur otroligt det än kändes när det var som mörkast. Ha det gott i dina rabatter, även om du inte får chansen lika mycket som förut. Kram.

    SvaraRadera
  8. What beautiful thoughts Lillebeth... I agree with you completely! Feel the same way. Being close to the earth is so healing ... feeling the wind and hearing the birds ... digging in the dirt... seeing our old friends return... and we do see them in a new way each year... how they can push through the earth each spring! Your "flames" of peonies are beautifully captured. Happy gardening to you finally and I hope the winter damage is not too bad. Good luck with your pergola! Kramar Carol

    SvaraRadera
  9. Ja, så är det! Återseendets glädje är innerlig! Hur knopparna ser ut i år är alltid lika viktigt och vackert att kontrollera med "luppen" i högsta hugg!
    Jag gläds med dig att du nu får en fin trädgårdshelg:-)

    SvaraRadera
  10. Hallå Lillebeth, den är ju fantastisk! VILL ha, var hittar man en sådan?

    Marit

    SvaraRadera
  11. En ovanlig men underbar färg på din japanska pion. Som du säger "små eldslågor". Mycket vackert!!
    Önskar en fortsatt trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  12. Ojoj, du kommer ju att få njuta rikligt av den där pionen inom kort. Skönt att se att ni också har fått vår.

    Mina rosenhibiskusar är fortfarande väldigt små och ynkliga. Jag har behandlat dem lite styvmoderligt och placerat dem i växthuset för rätt länge sen. Det är nog lite kallt för dem om nätterna, men det får gå.

    SvaraRadera
  13. Jag förstår precis, det är samma hos mig! Max en kväll i veckan blir det tid att läsa och skriva bloggar numera. Däremot fotar jag ganska mycket, så jag kommer att ha material att blogga om hela vintern när jag har bättre tid....
    Det är så fantastiskt att gå trädgårdsrundan nu när man ser nya skott titta upp varje dag. Lika lycklig blir man varje år också. =)
    Din pion är helt underbar redan nu, ska bli spännande att få se den sedan när den blommar också!
    Ha en bra helg
    /Helen

    SvaraRadera
  14. Vilken pion.. helt underbar. Det skall bli kul att se den när den blommar.
    Jag har massor kvar i rabatterna det blir när det blir.
    En sak i taget.
    Potatisen har inte heller kommit ner..
    Hoppas att det blir varmt och skönt i morgon så jag kan fortsätta att njuta,
    Annika

    SvaraRadera
  15. Vad de är underbara, dessa spirande återuppväckta perenner. Minst lika vackra som den finaste utslagna pion!
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  16. Pioner är fina från det de kommer ur jorden och ända tills de vissnar ner. Njuta är lika viktigt som att städa rabatter men för de flesta av oss men trädgård som intresse är nog just vårstädning en njutning.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Du fångar det så fint, det där med återupplevandets tjusning. Så sant!

    SvaraRadera
  18. jag håller med om att alla perenner är så levande återkommer precis som du skriver1
    jag bor numera i en liten tvåa så min balkong får bli vårfin sen!
    nu skall jag ut i solen vi har så vackert väder här i Gästrikland jag hittade en del vårtecken i går då jag gick hälsans-stig!

    SvaraRadera
  19. Jag har inte ens börjat med mina s.k.rabatter. Håller på att röja den del av trädgården, som är helt igenvuxen. Sedan blir det ett rent nöje, att plocka småogräs.
    Och glöm inte: trädgårdsarbete ska vara lustfyllt, aldrig ett tvång eller stressigt.(Fast ibland svider det förstås, att tíden inte alls räcker till.)
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Helt underbar färg i pionen och visst är det som du skriver så efterlängtat och välkommet år efter år samma känsla för jord och rabatter.
    Förstår att heltid kräver sitt, jag jobbar skift och 78% samt två-skift och det känns lite motigt på vårarna, när allt hopar sig, men det har ordnat sig varenda vår!!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  21. Så vackert! Det är fantastiskt! Underbara bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  22. Så är det! Återseendets glädje och tjusning!
    Så fina dina bilder är!
    Ha en riktigt go' Valborg!/Anja

    SvaraRadera
  23. Njuter av att komma in hos dig här på bloggen. Önskar så att du får rest din ängel igen. Den är verkligen så speciell. Har så fastnat för den. Visst känns det bra att få peta i jorden, få se alla perenner som kommer åter år från år, vissa av dom med en helt egen speciell historia.Hoppas du får en riktigt fin söndag/Gela

    SvaraRadera
  24. Great textures feel.. "unique beauty" - A lovely depiction!

    SvaraRadera