söndag 18 april 2010

Första promenaden

Det handlar om att försiktigt ta steg för steg. Marken är blöt, nästan vattensjuk trots den branta sluttningen. Kliver över stora fält av snörester och ser förödelsen: Buskar som ligger som stora feta spindlar tätt intill marken, ängeln (se bilden överst) ligger som ett ståltrådsknyte, träkonstruktioner sneda och fallfärdiga, pergolan totalramponerad, de stora, gamla äppelträden med massor av brutna grenar. Ska allt detta kunna bli en trädgård igen? Ruinen ÄR verkligen en ruin och ser ut att falla framåt i allt smältvatten. Pust! Puh! Och ändå...





..när jag ser de första krokusarna blir jag alldeles glad. Och kryper jag under de till hälften nerbrutna äppelgrenarna ser jag att julrosen i vårrabatten har massor av knoppar och att Trillium sticker upp bland fjolårslöven.





Och jämförelsevis, mot förra veckan, så är det allt kortare tid kvar tills all snö är borta. Och tittar jag i mina anteckningar så är det faktiskt ungefär som förra året. Men då for vi iväg till Italien och kom tillbaka till rena sommaren med fulla skogen av vitsippor. Undrar hur det blir i år?

Ha det gott och fler vårtecken runt vårt land hittar du hos Viveca på Humlebacken

22 kommentarer:

  1. I just can't get over the snow you have. The photos of the crocus are beautiful. You are two months behind us. I wonder, do your gallica roses bloom in July?

    SvaraRadera
  2. Visst överraskar våren oss varje dag?
    :)

    SvaraRadera
  3. Nej! Har ängeln blivit förstörd! och så mycket annat också. :(
    Det var verkligen tråkigt att höra - jag hoppas att du kan samla ihop krafterna och återställa det som går.
    Bamsekramar!

    SvaraRadera
  4. Vad synd att så mycket blivit förstört. Jag som beundrade ängeln så stort. Men hoppas du orkar fixa till allt igen. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  5. Heisann!
    Kong Vinter har fart voldsomt fram. Så synd at det har gått utover engelen. Håper den lar seg reparere.
    Naturen klarer seg nok.
    Flott at vårtegnene kan anes hos deg også. Nyt dem!
    Så tar vi hanskene på og jobber... ( men først må jeg bli kvitt forkjølelsen).

    SvaraRadera
  6. Härligt! Nu kommer våren med stora steg!!

    Undrar hur din ruin ser ut som jag ser en liten bild längst upp till vänster.... Har du en länk till ett gammalt inlägg till mig? Hur är ruinen gjord, tro?

    SvaraRadera
  7. Ja snön har varit hård iår, men skadorna är fort glömda när man hittar naturens alla små underverk. Nu har du ju inte så mycket snö kvar du heller. Nu kan händerna börja bli skrynkliga och torra igen och naglarna fulla av jord :)

    SvaraRadera
  8. Inte så lätt att tro att det ska bli en grönskande och lummig trädgård igen men jag är övertygad om att det blir lika fint hos dig som förra sommaren. Men ett hästarbete behövs för att få ordning på allting.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  9. It sounds like you have a lot of clean-up from winter to do. Will you replace Angel? How joyous to see the Crocus again. I have no doubt that your garden will be re-born this spring as beautiful as ever.

    SvaraRadera
  10. Synd på ängeln förstås, men härligt att det spirar så mycket. Hoppas att all snö snart är borta hos er.

    SvaraRadera
  11. Ha tålamod Lillebeth. Bara på några dagar är snön borta och du kan ta tag i allt som blivit lite tilltufsat. Änglar överlever, vet du väl?
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Åh vad tragiskt. Inte nog med att vintern helt tog musten ur dig när den varade, nu detta. Skickar dig en näve ork och kamplystnad - visst ska du få tillbaka din trädgård i det skick du älskar den. Allt gott.

    SvaraRadera
  13. Träligt när det blir förstört. Men nu syns våren//Britt

    SvaraRadera
  14. Att våren kommer så fort fattar man inte riktigt innan den väl är här.
    Hoppas det ordnar sig med det som vintern tagit.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Cara Lillebeth,

    Forstar att Du blir alldeles yr av gladje over de forsta blomknopparna. Krokus i tidig varvarme. Alldeles underbart. Ar saker pa att Din tradgartd reser sig ur forodelsen - snabbt med Din hjalp. Darefter.... bara njutning, eller hur? Ha det gott o bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  16. Jag tror att vi som har lite bistrare klimat än de där i zon 1-3 gläder oss extra mycket åt vårens krokusar som faktiskt smälter snön omkring sig! Även här har det blivit en hel del skador men jag försöker att inte gräva ner mig för mycket ;).

    SvaraRadera
  17. Vintern var utan nåd för många av oss.
    Jag blev alldeles kall när jag läste om 'ängeln'. Men samtidigt tror jag, att du kan återställa henne lättare än vad moder natur kan återställa knäckta träd.
    Men så händer precis det du beskriver: Man ser något som faktiskt lever. Som trotsigt och kraftfullt kämpar uppåt. Och då blir man så glad.
    Så hoppfull. Och så småningom ser man bara det som växer. Som lever. Trots vintern. Det känns som ett under. Och plötsligt känns det andra mindre outhärdligt. Det andra fixar sig nog på ett eller annat sätt.
    Ha det bra och håll ut!
    Det finns hopp!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  18. Nu tror jag att snön är (nästan) borta från din trädgård.
    Krokusarna livar upp vilket sinne som helst och snart har du väl både blå- och vitsippor att fröjdas åt!/Anja

    SvaraRadera
  19. Kan tänka mej att en del blivit förstört i din vackra trädgård. Fick ju tillfälle i sommras att besöka den. Vi har en liten slänt där mycket har lagt sej i år. Ett träd är lodrätt i stammen och ligger ut på trädäcket.
    Hoppas allt går att ordningsställa eller så blir det nåt nytt både hos dej och mej.

    Kram Åsa (bikas syster)

    SvaraRadera
  20. Så härlig din trädgårdsängel är!

    Jag bläddrade i ett äldre nummer av en trädgårdstidning i veckan och tyckte att jag kände igen din ängel.

    Är det så att din fina bild har publicerats i Allt om Trädgård?

    Hoppas att du får en fin dag i solen!

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  21. Härligt att se att våren kommit till dig!
    Men som sagt denna vintern var tuff.
    flera buskar å träd har dött hos mig.
    men din fina ängel....
    Allt gott
    Monika

    SvaraRadera