måndag 14 december 2009

Innan isen lägger sig



Dagarna innan sjön täcks av den första isskorpan kan vattnet se alldeles oljigt ut. Som om vore det trögflytande. Och isen är på väg. Först till de små vikarna. Sedan, och snabbt, över hela de djupa Dellensjöarna.





Och det sägs att snö och kyla är på väg. Först snö. Det är märkligt att det allra som oftast kommer i rätt ordning. Hur mycket skulle inte frysa ihjäl här uppe annars.

Ha det gott! Nu är det bara 7 dagar kvar tills ljuset ökar i styrka.

14 kommentarer:

  1. Kusligt stilla på något sätt - och samtidigt väldigt vackert! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vilka bilder igen... så oerhört isigt, grafiskt blått! Urtjusigt.

    SvaraRadera
  3. Undersköna bilder! Särskilt flotten, jag tror jag dånar. Så måleriskt och poetiskt.

    SvaraRadera
  4. Cara Lillebeth,

    Catching the right moment... fantastiskt foto - sarskilt den inledande bryggbilden. Vilket scoop och vilket spannande ogonblick. Brava ragazza! Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  5. Wow, vilka fina bilder! Även här har det blivit påtagligt kyligare de senaste dagarna... men jag tycker faktiskt det är skönt att slippa den eviga hösten som annars råder här.

    SvaraRadera
  6. Dina bilder blir bara bättre och bättre, den översta gillar jag bäst, magisk!

    SvaraRadera
  7. Wow vilken bild!!!
    Där skulle jag vilja sitta.
    Vilken tur att du visar oss!!!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Hej Lillebeth. Den första bilden är fantastisk. Vilken känsla!! Jag blev tagen.

    Marit

    SvaraRadera
  9. Wonderful photography Lillebeth! The trees across the way look to be covered in frost and reflecting in the water... dazzling. Where is the Lady of the Lake? It is a bit cold for her! That looks like a beautiful and fun place to swim. Your first photo is timeless and utterly magic! Carol

    SvaraRadera
  10. Kan bara instämma i alla andras kommentarer!
    Suck ...vad vackert! Du är en mästare på att fånga det där trolska.
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  11. Åhhh...vilka stämningsfulla bilder! Nu har fjärden lagt ett tjockt istäcke hos mig efter sträng kyla i ett par dygn och vi har full vinter med snö och allt vad det innebär.
    Än så är det långt till vår....!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  12. The scenery is breathtakingly beautiful. You have capture the reflections and snow landscapes well. Great job!

    SvaraRadera
  13. Helt enormt vackra bilder. Tänk vilka underbara breddgrader vi lever i med så många vackra och omväxlande vyer - året om!/Anja

    SvaraRadera
  14. Wow, jag saknar ord så vackert - som en tavla!

    Kram Anna

    SvaraRadera