fredag 11 december 2009

Blommig fredag

En mörk dag i december är trädgården fullständigt färglös. Vad kan vara bättre då än att se tillbaka och faktiskt framåt också. För mig är färg en stor del av trädgård. Och en kombination jag föredrar mer än andra är rosa och vinrött.



Klotmalva, Sphaeralcea munroana och grekisk vädd Knautia macedonica.



Stjärnflocka, Astrantia major rosa och mörkröd. (Jag tror den mörkröda heter "Lars")



Astrantia tillsammans med en mörkt röd Potentilla.



Nu är det bara 10 dagar kvar till Vintersolståndet. Underbart! Fast vi går ju redan nu mot ljuset - faktiskt. Ha en riktigt skön helg!

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

24 kommentarer:

  1. Your Astrantias are gorgeous! I've never seen these flowers in real life. Lovely colours for Blooming Friday!

    Have a great weekend too!

    SvaraRadera
  2. Åååå va´jag längtar till sommaren. Så fina blommor du visar och färgerna är också i min smak. Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Vilka fina kmbinationer, Lillebeth! Malvan och den grekiska vädden måste vara det perfekta paret. Kontrasten mellan sommaren och vintern är enorm - men det är trösterikt att vet att det snart vänder.
    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  4. Just det! Det är kombinationerna som gör det!! Lite snö vore inte dumt nu!! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att ha hittat hit nu vet jag vad jag skall göra i helgen bland mycket annat. Läsa och titta på dina fina bilder. Tack för att du tittade in och lämnade ett litet spår tidigare så jag kunde hitta hit. Trevlig helg/Gela

    SvaraRadera
  6. Åh, stjärnflocka igen, en ny favorit för mig som jag såg i flera engelska trädgårdar under sommaren. Ålskar dina gamla lador! Gistna, sneda, som trä med gikt. Men samtidigt, vilken resning, elegans och skönhet! Det är så här rödmålade trähus ska se ut, inte de gräsliga, moderna varianterna som slås upp överallt i landet, med byggnadsnämndernas goda minne!

    SvaraRadera
  7. Den mörka stjärnflockan är en ny favorit för mig. Jag såg den bland annat i Enköping tillsammans med rödkvanne och det var sååå läckert! Båda kommer att återfinnas i min trädgård till sommaren.... =)
    Tillsammans med den lite ljusare malvan gör den sig också väldigt bra.
    Det bästa med vintern är nog att man har lite bättre tid att sitta och gå igenom sommarens foton - och njuta! =)

    SvaraRadera
  8. Vackra sommarblommor med härliga färger!
    Stjärnflockan är en av mina favoriter. Ska skaffa en mörk till sommaren som får komplettera den ljusa.

    SvaraRadera
  9. Härliga sommarbilder du visar! ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Så söta blommor i dina rabatter! Ha en fin 3eAdvent//Eva

    SvaraRadera
  11. Det är nog 'Lars', det stod det på min när jag köpte den och den har samma utseende,färton alltså. Grekväddden är bara läcker, så betryggande att du har den, då har min som jag köpte i somras en liten chans kanske att klara vintern den också. Den är bara helt otrolig i sin färg, och fin samman med det ljusrosa. När du sen avslutar med en mörkröd potentilla är jag helt sålt, vill ha!! För ett härligt förförande inslag du bjuder på :) Nu har jag Rubens kombinationer i trädgården, ca 20 cm faktiskt så julkänslan är på god väg;)

    SvaraRadera
  12. A beautiful reminder of summer. I like the dark red Potentilla - a lovely rich colour.
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  13. Astrantia major är verkligen fin. Hade den här men den spred ut sig så ohäjdat att den fick flytta, fast den är så fin.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Äntligen fick jag en stund över, så jag kunde hälsa på hos dig. Jag tackar för dina otroligt vänliga ord i min gästbok för ett tag sedan.
    När jag såg din "Ängel" tänkte jag på en gång på ditt fina foto i ”Slottis” fototävling. Lika trolskt vacker och lika gäckande undanglidande. Jag är inte överdrivet "pyntig" men henne gillade jag verkligen. Har du gjort henne själv? Så läcker..!
    Och så avundas jag dig er storslagna natur, som andas precis samma trolska skönhet. Men ev. björnar avstår jag gladeligen ifrån. Det räcker med de vildsvin, som terroriserar oss här i södern.
    Jag måste bara fråga vad dagens mörka potentilla heter. Bara så läcker och i en färgskala som jag också har. Jag älskar Stjärnflockorna och deras växtkraft och har under sommaren köpt några mörkt röda, som jag hoppas ska ha samma livsgnista och föröka sig lika villigt som mina grönvita. Har också en del gamla malvor som självsått sig. Och en mörkröd potentilla skulle definitivt kunna platsa i sällskapet. Vore jättetacksam om du ville dela med dig av denna godbit.
    Ha det bra i mörkret och tack för påminnelsen om att ljuset snart kommer tillbaka.....
    Eva

    SvaraRadera
  15. Dear Lillebeth ... I love these combinations! The colors are welcome into my all white life... it is very cold and windy here today. All the snow is harden now and no fun at all. Seeing your lovely photos and blooms has given me a smile. Enjoy your weekend. Kram, Carol

    SvaraRadera
  16. Those colors do look wonderful together! I grow knautia, too.

    SvaraRadera
  17. Härliga kombinationer. Grekisk vädd ska jag nog satsa på till sommaren. Fin form och finns ju i härliga färger.
    Det är inte så farligt med lill-killen. Han fick en smäll på handbollsträningen i onsdag. Då kom han hem med en rejäl bula, nu är det "bara" missfärgat. Hoppas du får en fin helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  18. Great combination! Yes, it's wonderful to look back and remember the colors of warmer days! Well, as you said 10 more days and we'll start having more daylight. In the meantime, there's the holidays season that will brighten each day as we approach teh winter solstice :)

    SvaraRadera
  19. Underbart med en liten sommarpåminnelse i form av blommor, det är sååå ofantligt grått väder vi har haft, men nu verkar det som om riktigt vinterväder är på väg in i nästa vecka med ordentliga minusgrader och sol!!
    Trevlig fortsättning på helgen! /Bea

    SvaraRadera
  20. Den mörkröda astrantian skulle jag mer än gärna ha. Ha en mysig lussedag!

    SvaraRadera
  21. Natt Lilebeth!
    Åh vilka mustiga färger!
    Jovisst, snart vänder det igen!
    Men jag gläds åt juleljusen och juletiden - däremot är januari, efter knut, lätt tråkig.
    Ha en härlig Lucia!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  22. Tänk vad bra att man kan plocka fram sina blomster för att muntra upp sig med i dessa gråa tider. Snön kunde ju behaga visa sig vid det här laget. Det blir ju så mycket ljusare då....ha en bra Luciadag.
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  23. Tack för ditt svar och ditt generösa erbjudande!Det var inte min mening att tigga även om jag vid en genomläsning inser, att det var precis vad jag gjorde. Vad jag ville var, att få reda på vad din mörkröda potentilla heter. Har,sett P.atro...men inte alls tyckt, att den varit så fin i färgen som din. Dessutom tror jag, att den är lägre än du beskriver. Så om du minns var du köpt fröna eller ev. vet om det är en namnsort så är jag jättenöjd.
    Instämmer i det underbara i att kunna njuta av blomsterfägring just nu. Och dessutom börja drömma och planera för sådd av nya favoriter.
    Eva

    Eva

    SvaraRadera
  24. Så underbart att titta på bilder av sommarblommor!/Anja

    SvaraRadera