onsdag 4 mars 2009

Månadens bild...

...är inte uppbyggelig, men har jag gett mig in i leken så får jag stå ut. Så här ser det ut idag:



Och så här för en månad sedan:



Det är nästan så jag längtar tillbaka;) Men nu är det som det är.

Jag har förstått att en av våra allra duktigaste roskännare i vår stad med omnejd brukar gå in här hos mig. Till henne, I, vill jag ge en speciell ros: Mossrosen William Lobb. Det var hos I jag såg den första gången och blev alldeles toppförälskad. Bilden kunde vara mycket bättre men i alla fall:



Jag köpte sedan min egen på Wij trädgårdar. Hos I är den stor och fantastisk, hos mig ännu rätt liten, men blommar överdådigt och färgen, inte fullt så stark som på bilden, annorlunda, åt det lila hållet och svår att fota tycker jag.

Och till slut denna grå dag ett länktips om Trädgårdsfestivalen i Chaumont, som säkert skulle vara jättekul att få se. Nu ska jag brygga mig en extra kopp kaffe och sukta lite efter allt som ännu inte är.

Ha det skönt!

5 kommentarer:

  1. Ja, det såg ju onekligen trevligare ut förra månaden......får väl se hur det blir nästa månad! Då kanske snön är borta :-)
    Rosen var jättesöt, som vanligt!/Anette

    SvaraRadera
  2. Men nog är det väl ändå lite mindre snö på denna bild än det var förra månaden? Eller, den kanske har packar ihop sig. Jag säger som någon annan på någon blogg sa: "Det bästa med en sen vår är att det inte hinner bli så många bakslag!" - klokt sagt, tycker jag. /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ser att din favoritros är Constance Spry. Undrar om det är sådana jag beställt från Flora Linnea. Tänkte pröva en sorts Austinros i år.

    Mossrosen är fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Ja, det stämmer och jag bara undrar varifrån mitt beroende av trädgårdsbloggar har kommit ifrån. Kanske denna dryga årstid som heter vårvinter hjälper till att vilja fly från allt kallt, vått, vitt och trist till något som finns i våra drömmar och i trädgårdsbloggar. Jag ska väl inte påminna om att det förra året snöade på våra breddgrader den 17 maj. Men nu är det sagt.

    Hur som helst så är 'William Lobb' en superfin ros med en läcker violettgrå färg. Härdig i zon 5. En riktig norrlandsros.

    SvaraRadera
  5. Ja, usch fy vad man blir less på all snö, men vi har faktiskt haft plusgrader ett par dagar och snömängden har reducerats rejält även hos mig. Så..jag tror det blir en vår även efter detta och tänk, när de första krokusarna pickar upp!
    Vacker rosbild mot den fina tegelväggen i bakgrunden. Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera