tisdag 10 mars 2009

Lyckan finns

Titta bara, titta nästan överst till höger:



Det ÄR en liten blå knopp på en av minipenséerna. Och det är tidigt. Jag brukar räkna tre månader från sådd till blom. Det har bara gått två. Jag vill tyda det som att det blir en tidig vår. Hur nu det ska gå till. Igår kom det lite sol på all snö:



Men idag snöar det igen från en totalt kompaktgrå himmel. Jag tror jag ska sätta mig vid penseerna med en kopp te och bara njuta. Inte titta ut. Inte gå ut. Inte skotta. Låtsas som det regnar;)

En liten undring: Varför i hela friden är blompottorna i en så gräslig grönturkos färg? Det skär sig illa mot det fina, nya gröna. När jag nu för tiden kompletterar försöker jag få tag i svarta, men här är det inte alltid möjligt. Undrar hur de tänkte som designade. Eller inte tänkte.
Jag ska byta till en svart på den lilla knoppande plantan. Jag ska göra det nu!

Ha det så skönt i vår eller vinter.

11 kommentarer:

  1. Jag ser den! Vilken lycka. Kan "glädja" dig med att det snöar hos mig........../Anette

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt att den redan har satt knopp. Då får du många fina plantor till våren. Men det är ju lite besvärligt om det växer för fort och det inte går att sätta ut.
    Vi har snö så det räcker och blir över och idag snöar det igen.
    Nu tycker jag att det räcker men vi har nog inte fått det som skall komma ner ännu innan våren riktigt gör sitt intåg.

    Ha en fortsatt bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Oj,oj så frodiga och gröna fina plantor, dessutom med knop redan - härligt och lovande!!
    Men precis som du, undrar jag det med över alla dessa förskräckliga och gröna planteringskrukor.
    Gråväder har vi också...när skall vi få sol helst några dagar i rad :)
    Ha en bra dag!/Bea

    SvaraRadera
  4. Konstigt, men snö är mycket vackrare i andras trädgårdar! Tror inte det ska vara någon konst att få tag i svarta krukor, det är nog lika vanligt att man säljer svarta som gröna. Däremot skulle jag vilja ha dem dubbelt så höga, utan att för den skull vara vidare. Får du tag på sådana får du tipsa!! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Har ofta undrat vem som kommit på att tillverka just gröna plastsaker till trädgården. Den färgen passar inte till något, varken vattenkannor, slangvindor eller krukor...
    Tacka vet jag svart och brunt.
    Snön får du gärna behålla,
    jag vill ingen ha ;-)))
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. hej
    så fint med en knopp!
    Det känns vårigt!
    ha det gott
    Monika

    SvaraRadera
  7. Anette: Tack för delad glädje;)
    Gunilla: De hinner ändå inte bli så himla stora. Har haft samma sort i säkert tio år. Tror du verkligen det kommer mer? Snö alltså.
    Bea: Sol ngr dagar i rad? Ja, det vore underbart.
    Ruben: Jag förstår vilken sort du menar. Ska ta reda på var de går att inhandla. De är de bästa.
    Birgitta: Nejdå, jag önskar ingen samma elände som jag själv har. Jag står stoiskt ut ett tag till. Ja, vad snyggt med en svart plastvattenkanna. Varför finns inte det?
    Monika: Tack!

    SvaraRadera
  8. Visst blir man glad av såna knoppar. Vissa har ju svarta krukor de är mycket finare. Grön plats blir nästan alltid fult, kolla bara på alla soptunnor runt om i landet. De kunde hellre varit svarta, mörkbruna eller möjligen mycket mörkt gröna. Fast jag har en signalblå också, den är värst!
    Eva

    SvaraRadera
  9. Du gör helt rätt som låtsas som att snön inte finns! Idag kom det ännu mer här hos mig.... Jag har inte sått egna penséer, men jag har köpt idag och försöker trotsa vintern på så sätt! Men det kan väl i allsindar inte dröja så länge nu innan våren kommer?!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  10. Grattis till penséerna! Det har du gjort riktigt bra!
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Men inte skall du deppa för att växterna har ett varmt och vacert täcke;)!
    Snön kommer att smälta bort snart (det brukar gå fort när det väl sätter igång) och under tiden får du beundra dina småplantor - fulla av sommarlöften!

    mvh, Anja

    SvaraRadera