fredag 3 april 2009

Blommig fredag med fågelsång

Vilket underbart sätt att vakna på: Hela sovrummet fyllt av Bofinkens sång. En andfådd, något stressad bofink som knappt gjorde uppehåll mellan sina drillar sjöng genom mitt öppna fönster. Då är det lätt att vakna.



Mitt bidrag till "Blommig fredag" blir en bild från förra våren på Anemone sylvestris, Tovsippan som jag är så glad i. Bredvid den står en annan favorit; Veronica gentianoides, Porslinsveronikan. Och så här ser de frösådda småplantorna av Tovsippan ut just nu:



Helgen ska bli en riktig omplanteringshelg för alla småplantor som skriker på mer jord och näring. Om inte våren stormar fram så jag inte KAN vara inne. Fast det finns ju nätter förstås.

Ha en jätteskön fredag, och 21.30 blir det vackra trädgårdsbilder från England.

Fler bidrag hos Katarina

17 kommentarer:

  1. Tovsippan gillar jag också! Sprider sig härlig och lyser upp lite här och var. Slängde ut lite frön i skogskanten förra åren, får väl se om de har tagit sig.
    Hoppas du får en fin och solig helg! Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det helt underbart att få njuta av frukosten till fågelmusiken. Man blir så varm i själen!
    Jag önskar dig en riktigt skön och solig helg!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  3. Tovsippan har jag med och den är underbar, likaså Porslinsveronikan, snart kan vi få njuta av blomprakten i rabatterna.
    Bofinken kom för ngn dag sedan till oss också, då är det verkligen vår :)
    Jag skall alldeles just och hämta mylla för min omplantering så det verkar vara högaktuellt för många trädgårdsvänner nu.
    Ha en trevlig dag! /bea

    SvaraRadera
  4. Ett litet tillägg på din undran.
    Det var Julrosor som jag hade hoppats på :)
    Till julen fanns det i blomsteraffärerna några taniga, ynkliga ex och DYRA!! // bea

    SvaraRadera
  5. Tovsippan är verkligen fin, men behöver du verkligen fröså den? Här sprider den sig alldeles på egen hand. Kolla här! http://ruben.tradgardsblogg.se/17601/Markt%E4ckare.html

    Trevlig så-helg! Här ska också sås! /Ruben

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt sätt att vakna.. min drill var från mobilen som kallade mig från sömnen i morse.. mindre kul. Men Men.. nu har jag ledigt till den 14 april.. efter idag då alltså..=). Tovsippen är en klar favorit hos mig också.. sprider sig villigt och lyser med sina vackra blommor varje år.. ha en skön trädgårdshelg.. monica

    SvaraRadera
  7. Mycket snö fortfarande, förstår jag..? Låter som ett bra sätt att vakna på. Själv vaknade jag tio minuter innan jag var tvungen att lämna hemmet idag (hade glömt ställa klockan).

    SvaraRadera
  8. Lillebeth! Jag har följt och njutit av din blogg minst ända sedan jag hittade den i februari. Jag har kommenterat varje inlägg! Först i dag inser jag att inte en endaste en av dem kommit fram och registrerats! Efter en djupdykning i tekniken har jag nu kommit på att den browser jag använde (Firefox) inte klarar den blogger-layout på kommentarer du har. Men nu har jag hittat en annan som fungerar! Hoppas du inte trott och tänkt att jag var en snorkig madam! DIn trädgård är underbar, och jag njuter av dein poetiska ton, i både bild och text. På återhörande, definitivt :-)

    SvaraRadera
  9. Hej
    Härligt med fågelsång!
    Fint för småttingarna att få mer näring!
    Jag har inte hunnit plantera ännu...
    Ha en solig fredag
    Monika

    SvaraRadera
  10. Vakna av en sjungande bofink låte betydligt trevligare en en ilsken signal från klockan.
    Tovsippor är fina. Hade en dubbel en gång men nu verkar den försvunnit.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. How lovely! I have always wanted to try that in my garden and haven't gotten around to it yet.

    SvaraRadera
  12. TAck alla, men vi tycks inte bo på samma planet. Här tvingas jag SÅ Tovsippan, så är det bara. Och snö? Ja, massor fortfarande. Och Camellia: jag har aldrig trott något sådant.Och tack för det fina.

    SvaraRadera
  13. A lovely garden...now what is that ghostly figure in the first photo? gail

    SvaraRadera
  14. Tovsippan är en av mina favoriter! Så ren i både färg och form. Dina frösådda ser frodiga ut - du kommer nog få ett helt hav av tovsippor!
    Trevlig helg! /Katarina

    SvaraRadera
  15. Ja, bofinkar och koltrastar för ett himla liv på morgnarna nu - vilket ljuvligt sätt att vakna på! =)
    Tovsippan är verkligen för söt - nog något jag måste skaffa till min trädgård...
    Ha en trevlig helg
    /Helen

    SvaraRadera
  16. Varför har jag inga Anemoner?
    De är ju så fina.
    Vi har frost nu på morgonen men igår gick jag i T-shirt hela dagen så jag har blivit lite röd.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  17. Lördag
    God Morgon Lillebeth och en god morgon är det. Fåglarna sjunger precis som du skriver och solen strålar. Det är så härligt! Din blomma är verkligen fin, är den perenn? Jag måste nog ta och kika lite närmare på Anemonerna.

    Ha en fin helg.

    mvh Tyra

    SvaraRadera