lördag 8 maj 2010

Sol o kallt



Inte alls ovanligt med frost varje majnatt här hos mig, men så här kalla dagar? Nej, det kan jag inte minnas. Ändå kommer ju allt, om än lite långsammare. Som den ungerska tandroten Cardamine glanduligera. Den har redan blommat ett tag bland allt pergolabråte (som jag ännu inte fått ordning på) alldeles vid dammkanten.



Ibland tror jag att jag börjar bli en riktig "kalenderbitare". Fast egentligen är det, än så länge är det väl bäst att säga, bara mina Bergkörsbär jag har lite koll på.

Första utslagna blomman:
-06 12 maj
-07 26 april
-08 8 maj
-09 6 maj
-10 inte minsta tecken än.

Men idag lyser himlen blå, solen närmar sig trädgårdsfrosten och snart börjar en lång härlig arbetsdag och då gör det inte så mycket om det är lite kyligt. Tvärtom. Faktiskt. Tröstar jag mig. Mycket är det och blir det att täcka i växthuset och ibland hinner täckelset inte ens av. Är det frost på morgonen (vilket det ju nästan alltid är) kan jag ju inte ta bort det när jag far till jobbet. Och sen när jag kommer hem så är det ju snart natt igen...ja, ni förstår. Sånt är det. Livet. Man är liksom i händerna på vädret;-))))



Ha det så gott och förr eller senare kommer (väl) värmen.

21 kommentarer:

  1. Det är så kallt att jag tappar fullständigt inspirationen att gå ut och jobba. Nej. Det är brasan inomhus som drar mer!
    Intressant med din blomningskalender! Det är bevis och inte "tro" :))!/Anja

    SvaraRadera
  2. Jag är på väg ut, solen lockar men som sagt inte temperaturen. Jag har bara koll på min 'Prairie Dawn' som "ska" blomma till äldste sonens födelsedag, den 19 juni.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  3. Då är det bevisat: våren är ovanligt kall i år. Undrar om detsamma kommer gälla sommaren..?

    SvaraRadera
  4. Våren är sen här också, vilket gör att vi blir minst 14 dagar senare med flytt till landet.
    Inte så härligt med utedusch /Wc när det är så här!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vi har faktiskt också "sol och kallt". Senaste veckan har varit samma väder här som i Stockholm, max 10 grader på dagen, och några futtiga på natten. Frostnätter slipper vi - och vilket dilemma med ditt växthus! Det låter som om du har mycket att hinna ikapp med - allt gott och förr eller senare kommer som sagt värmen!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jovisst känns det kallt här. Det har varit mycket Nordan i vår...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Ja vädret kan man inte lita på. Förr var det alltid två superfina soliga veckor i maj, men de senaste åren har det varit lite si och så med det. Och idag är vädret inte nådigt. Det har skvätt lite grand, men egentligen skulle vi behöva ett ordentligt vårregn.
    Ha det gott - trots allt.
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. I'm sorry to hear that the cold is hanging on for so long and spring is so slow to get there. I absolutely love the Cardamine -- the color and the delicacy of the flowers are wonderful.

    SvaraRadera
  9. Kommer precis in, har trotsat kylanoch blåsten, genom att elda lite torra rester. Men nu var jag tvungen att ge upp//Britt

    SvaraRadera
  10. Härligt med sol hos dig här regnar det. Men rätt bra det med har varit rätt torrt. Men vill helt klart ha lite värme nu. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  11. En sådan fin bräsma. Kan du inte berätta lite mer om den? Jag gillar lundväxter och har kikat på någon släkting tidgare men minns inte vilken.
    Kan trösta dig med att det är kallt här också. Inte frost men inte så många grader mer.
    Jag tycker, att det är skönt, att våren får ta lite tid på sig men just nu är vädret så ogästvänligt, att jag knappt vill gå ut alls.
    Så skönt att höra, att ängeln är kurerad. Men'han'? Jag har alltid tänkt mig den som 'hon'. Hoppas, att resten också går att fixa till.
    Och att värmen kommer..
    Kram

    SvaraRadera
  12. Du har så många spännande kuriositeter i din trädgård, tandrot, aldrig hört om, men söt är den. Så fint att det är något positivt bora i pergolan. Nog är det kallt ute, nordanvind och frost på natten, eller hellre morgonkvisten faktiskt, men snön är borta, tjo ho :)

    SvaraRadera
  13. Om det kan vara till någon tröst så håller vi på och kånkar stora tunga krukor ut och in i växthus även på mina bohuslänska breddgrader.
    Jättesnygg tandrot! De små exklusiva växterna är verkligen extra välkomna vid denna tid på året. Längre fram är det lätt att de drunknar i all sommargrönska

    SvaraRadera
  14. Vackra bilder,du verkar ha det mysigt där du bor men kylan håller ett järngrepp om stora delar av Sverige
    Vi har regn här i dag i Sandviken, grått o trist.
    Mina vårbilder präglas av en dag i Stockholm och dotter som fyllt 25 år.
    Jag längtar efter den riktiga grönskan hos oss men den kommer nog snart.

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker färg på blommorna! Fint och se att solen lyser på dina bilder!
    Tack för tipset om Jungfru Maria-blått. Lägger kanske till det som ett P.S.
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  16. I love the soft hues in your photos Lillebeth.. Your Cardamine is lovely. It is cold here too... tonight going to 27F. I prefer a chilly day to the horrid heat, however, and the blooms last longer ... unless the frost is too thick! Kram Carol

    SvaraRadera
  17. Cara Lillebeth,

    Kan trosta med att det ar kallt aven har, efter en kvalmig vecka. Men, som Du, tycker jag att det ar bra att det inte gar alltfor fort. Man maste hinna njuta denna korta period, innan sommaren intar scenen. Njut och ha det gott! Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  18. Hola Lillebeth, what a beautiful garden you have!!! You live by the foot of a mountain and I live 1000 mts over the mountain, and also dedicate my life to gardening!!!
    Greetings from Chile,
    Maria Cecilia

    SvaraRadera
  19. Gillar din beskrivning av att vi är i händerna på vädret.
    Vi har haft kallt ett tag nu men förhoppningsvis vänder det.
    Tandroten, både den gulvita och lila är vackra från det de kommer ur jorden tills de vissnar bort.
    trevlig långhelg
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. Läckert! Men jag håller med, nu får det gärna komma en aning värme, åtminstone. Här har varit mörkt hela dagen som på hösten och regnar gör det och +2 grader är det och jag bor i Bohuslän intill havet. Det stämmer liksom inte!
    Trevlig helg, kram
    Agneta

    SvaraRadera
  21. Ja, å vad jag längtar efter värmen nu! Jag är så trött på iskalla fingrar och de evinnerliga långkalsongerna. Bra är i alla fall att de växter som vågar sig på att blomma gör det betydligt längre än om värmen hade fått allt att explodera. Fast min Cardamine är ändå överblommad nu.
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera